СТАНДАРД life
АНАЛИЗИ

Ако сака да биде лидер, Европа мора да ја смени стратегијата кон Азија и САД

Регионалното сеопфатно економско партнерство (РЦЕП), новиот пан-азиски трговски пакт меѓу 15 земји, вклучително и Јапонија, Кина и Јужна Кореја, е сигнал за западот да се разбуди.

Со забележителното отсуство на Соединетите држави, РЦЕП е последниот знак за промена на економската моќ на истокот. Зачудувачкиот скок на Кина во третиот квартал по корона кризата остро се спротивставува на релативно слабото закрепнување во Европа, каде што владите сè уште се борат со вториот бран на пандемијата, пишува „Nikkei Asia Review“.

Кина стана најважниот трговски партнер на Европската унија (ЕУ) – забележително достигнување, имајќи предвид дека Пекинг се приклучи на Светската трговска организација (СТО) пред само 21 година.

„Кина фаќа чекор уште побрзо“, рече Херман ван Ромпуј, поранешен белгиски премиер и претседател на Советот на ЕУ во периодот 2010-2014 година.

Ван Ромпуј добро ја познава Азија. Тој забележува дека подемот на Кина и протекционистичката идеја на Доналд Трамп „Америка на прво место“ создаваат нов термин во политичката лексика на ЕУ – стратешка автономија. Европа избегна ситуација да биде стисната меѓу Кина и САД, но „стратешката автономија“ е тешко да се постигне во пракса.

Прво, ЕУ мора точно да одлучи како да ги спроведе маневрите. Дали е потребно да се фокусира на одржување и „снабдување“ на одредени индустриски сектори со цел да се создадат „европски шампиони“ на нивните компании? Или е подобро да се постават стандарди како што е Општата регулатива за заштита на податоците што последователно ќе ја донесе остатокот од светот?

ЕУ има добро развиен внатрешен трговски блок – единствениот пазар, многу подобра опција од РЦЕП. Но, единствениот пазар, од друга страна, бара „еднакви услови“ што ја ограничува можноста на одделни земји да субвенционираат одредени сектори. Затоа, стратегиите насочени кон заштита на секторите од надворешна конкуренција од САД или Азија може да бидат кршење на правилата за конкуренција на ЕУ и употребата на државна поддршка.

Меѓу 2014 и 2019 година, антимонополските власти на Европската комисија (ЕК), предводени од сеприсутната Маргарет Вестагер, блокираа шест спојувања во шест различни сектори: телекомуникации, финансиски услуги, цементна индустрија, индустрија на бакар, челична индустрија и најмногу железнички транспорт.

Во вториот случај, данскиот комесар не дозволи спојување помеѓу Сименс и Алстом, што ќе создаде паневропски концерн за да им конкурира на кинеските компании што растат во овој сектор.

Сепак, политичките трендови се променија од избувнувањето на пандемијата КОВИД-19. Европските влади се принудени да потрошат милијарди евра за финансиска поддршка за поддршка на нивните компании. Во еден момент, државата се наоѓа во центарот на економијата.

Второ, пандемијата предизвика широко распространети промени на Интернет, истакнувајќи го дигиталниот јаз меѓу Европа и азиските земји. На повеќето европски земји им претстои долг пат пред да ги достигнат земјите како Сингапур, Тајван и Јужна Кореја во однос на управувањето со податоците. Побавниот развој на вештачката интелигенција во споредба со Кина е уште поочигледен.

Трето, бруталната кампања за лобирање што ја презедоа Кина и Соединетите држави за да преминувањето на 5G мрежа со помош на Хуавеи Технолоџис е потсетување дека Европејците немаат вистински технолошки алтернативи. Хуавеи ја уништи конкуренцијата во лицето на Алкател пред една деценија.

Конечно, британското прашање. По напуштањето на ЕУ, британската влада објави потреба за нова индустриска политика. Премиерот Борис Џонсон инсистира на максимална флексибилност без да биде обврзан со прописите на блокот. Минатата недела тој го претстави планот од 10 точки за да се постигне економија со малку јаглерод со државна поддршка за ветер и нуклеарна енергија.

„Ќе ја претвори Велика Британија во Саудиска Арабија кај ветерната енергија“, рече Џонсон.

Континентална Европа стравува дека слободна Велика Британија би можела да искористи државна помош за да стане силен конкурент – затоа ЕУ е цврсто во пристапот кон последната фаза од преговорите за „Брегзит“ за иден трговски договор.

Во исто време, земјите од ЕУ ќе имаат корист од летниот пакет помош од 1,8 трилиони долари. за поддршка на нивните економии. Стимулациите ќе влијаат и на „стратешките“ индустрии, особено на дигиталните технологии.

Европа, исто така, покажува подготвеност за поблиски односи со новата администрација на Џо Бајден. Целокупната агенда ќе ги опфати климатските промени, трговијата и дигиталните технологии – вклучително и оданочување на компании како Амазон, Фејсбук и Гугл.

Пред дваесет години, европските политичари користеа таква тврдоглава реторика во „Агендата 2000“ за да ја направат Европа „најконкурентна, динамична и базирана на знаење економија во светот“. Повеќето од целите не беа постигнати. Разликата денес е во тоа што Кина стана економска моќ што ретко кој од почетокот на овој век ја замислуваше. Европа не може да си дозволи уште една изгубена декада.

Поврзани вести

Меркел воведува промени за работа во Германија – 5 фази и 100 мерки

Влатко Зорба

Кина може да удри во јадрото на американската воена индустрија

msp-admin

Дали Ковид-пасошите овозможуваат или ја попречуваат слободата на движење?

Влатко Зорба