Пица, тоа прекрасно, „универзално“ јадење, сакано од скоро сите народи. Меѓународниот ден на пицата ќе се одбележи наскоро, поточно на 9 февруари, а пред тоа – да откриеме неколку интересни факти за италијанската храна.
Кога луѓето прв пат почнаа да јадат пица, веројатно не можеа ни да замислат дека еден ден таа ќе биде доставена до адресата на клиентот, во автомобил што управува самостојно.
Пицата, како што знаеме, постои од крајот на 1700-тите и се верува дека жителите на италијанскиот регион Кампања први јаделе нешто слично на денешната пица. Овој тренд заживеа во Неапол, во 18 век.
Јадењето се состоеше од рамни лебови и разни додатоци, па не е изненадувачки што дури и денес наидуваме на пици со „дебело тесто“, што всушност не е грешка. Додатоците што доминираа во тоа време беа оние од домати, сирење, лук и сардела.
Пицата стана популарна во Соединетите држави во 19 век, благодарение на имигрантите од Неапол, но јадењето не се прошири на остатокот од Италија сè до средината на 20 век. Според податоците, првата пицерија во САД е отворена во 1905 година, а ја основал Џенаро Ломбарди.
Колку е „тежок“ пазарот?
Пазарот за пица не престанува да расте, иако е присутен во светот толку долго. Во текот на 2019 година, само американскиот пазар оствари приход близу 47 милијарди долари, при што просечната цена на пицата е 11,23 американски долари (продадени се 4,1 милијарди пици).
Годишната продажба на глобалниот пазар за пица денес достигнува 145 милијарди долари, а надвор од границите на Европа, најголем пазар е Северна Америка. Западна Европа генерира продажба од 54,4 милијарди долари, следена од Северна Америка со 50,7 милијарди долари.
На трето место е Латинска Америка (16,8 милијарди долари), следена од Азија (11,2 милијарди долари). Блискиот исток и Африка имаат продажба од 4,8 милијарди долари, а источна Европа 4,6 милијарди долари. Кина со 3,6 милијарди долари и Русија со 1,5 милијарди долари се одделени.
Дали бизнисот со пица успева сигурно?
Најголемите американски ресторани за пица работат низ целиот свет, и тоа многу успешно. Pizza Hut и Domino’s имаат по 10.000 ресторани надвор од САД и се особено фокусирани на Кина.
По Американците, зборот „пица“ најчесто се внесува во Google од Канаѓаните. Потоа следуваат Порториканците, Новозеланѓаните и Данците. Само во Соединетите Држави, во пицерии работат повеќе од еден милион луѓе.
Интересно е што секој сака пица и таа се продава извонредно, но тоа не значи дека бизнисот поврзан со пицата ќе успее за секого. Ниту во Италија. Статистичките податоци велат дека 50% од пицериите престануваат да работат во првите пет години од работењето.
Не е лесно да се поверува во ова, имајќи предвид дека се продаваат 13 милиони пици за време на секое Супер Боул натпреварување, и тоа е „вториот најголем ден на потрошувачка на храна“, по Денот на благодарноста во Америка. Domino’s , таа недела кога е настанот во НФЛ, забележува раст на продажбата од 40%, во споредба со редовната недела.
Најголемите обожаватели на пица
Околу секој осми Американец јаде пица секој ден, но има некои делови од земјата каде што е попопуларна и овозможува многу подобар бизнис.
На еден типичен ден во САД, скоро 15% од Американците јадат пица. Дури 1 од четири момчиња, на возраст од 6 до 19 години. Пицата ја јадат претежно млади луѓе, а мажите почесто претпочитаат „парче пица“ отколку жените.
Децата преферираат да јадат пица за ручек отколку за вечера: 44% наспроти 42%, но затоа, дури 59% од возрасните консумираат пица за вечера; во споредба со тоа, само 28% ја јадат за ручек.
Денес во САД има повеќе од 77.000 пицерии. Американската земја каде што најмногу се јаде пица е Пенсилванија: има скоро четири пицерии на 10.000 луѓе, а на Хаваите тие се најмалку застапени.