Новинските компании лобираат низ Европската унија да копираат делови од предложениот закон во Австралија што ќе ги принуди Фејсбук и Гугл да плаќаат договорена цена за нивната содржина.
Издавачите сакаат законодавците на ЕУ да арбитрираат против технолошките гиганти ако одбијат или не се согласат околу плаќањата за парчиња статии прикажани на нивните платформи. Тие сакаат клаузулата да биде вклучена во законодавството предложено во декември за контрола на големите технолошки компании, познато како Закон за дигитални пазари (DMA), објави Блумберг.
„Стана јасно дека без унифициран пристап во австралиски стил, технолошките компании се закануваат да ги напуштат преговорите или целосно да излезат од пазарите“, рече Ангела Милс Вејд, извршен директор на Европскиот совет за издавачи (ЕПС), кој претставува издавачи како Аксел Спрингер и Њујорк Тајмс. Таа рече дека ЕПС ќе ги поддржи европските законодавци кои сакаат да обезбедат платформите да преговараат со добра волја.
ЕУ веќе се согласи на посебен закон за авторски права за да им помогне на издавачите да бараат надомест од платформите по повеќегодишни преговори со индустријата, официјални лица и законодавци. Андреас Шваб, главниот законодавец одговорен за ДМА, рече дека законот за авторски права ја штити способноста на луѓето да споделуваат содржина, додека одржува квалитетно новинарство на Интернет.
За некои издавачи, правилата сè уште не одат доволно далеку. Франција е една од ретките земји што досега го спроведува законот за авторски права, но нејзиниот орган за конкуренција мораше да интервенира минатата година за да го принуди Гугл да плати за да прикажува вести.
Кога Франција го воведе законот, Гугл започна да ги отстранува резултатите од пребаруваните вести во Франција и да ги исклучува прегледите на статиите. На крајот, пребарувачот постигна договор во јануари со синдикатот на француски издавачи за преговори за индивидуални договори за лиценцирање.
„Технолошките гиганти сè уште наоѓаат начини да излезат од своите обврски кон издавачите, дури и со воведувањето на правилата за заштитени права на ЕУ“, рече Вот ван Вајк, извршен директор на News Media Europe, организација што ги претставува националните здруженија на издавачи.
Фејсбук соопшти дека предлогот на Австралија за задолжителна арбитража претставува преседан во кој владата мора да одлучи кој склучува договори за содржина и „колку ќе и биде исплатено на земјата што веќе добива вредност од бесплатната услуга“, се вели во објавата на блогот на компанијата.
Гугл исто така се закани дека ќе го затвори својот пребарувач во Австралија доколку предлогот стане закон, особено затоа што правилата ќе ги опфаќаат и хиперлинковите на написите за вести, не само извадоци од статии, како во Европа.
Компанијата се надева дека неодамнешните зделки со некои новински организации ќе бидат доволни. Како дел од својот производ наречен Google News Showcase, гигантот започна да плаќа на избрани медиуми, вклучително и оние во Германија, Велика Британија, Австралија и Аргентина, за да прикажуваат написи во својата апликација за вести.
Далеку е од сигурно дали обврзувачката клаузула за арбитража ќе потпадне во законот на ЕУ како дел од новиот Закон за дигитални пазари. Европскиот парламент ќе мора да се согласи на овој амандман пред да започне преговори со Комисијата и земјите-членки, каде што се можни понатамошни промени.
Портпарол на Комисијата рече дека Законот за дигитални пазари „не е наменет да биде инструмент за спроведување на друг закон на ЕУ“, додавајќи дека е важно да се фокусираме на брзата примена на правилата за авторско право „пред да размислиме да преземеме можни идни законски активности“ .
Законот за авторски права им дава на издавачите право да бараат надомест од Интернет услуги кои прикажуваат фрагменти од нивните написи без да бараат арбитража доколку обете страни не се договорат за цена. Издавачите може да ги тужат платформите ако не се согласуваат со нивните практики.