СТАНДАРД life
АНАЛИЗИЕКОНОМИЈА

„Middle East Eye“: Кога ќе останат без нафтата, што ќе се случи со Саудиска Арабија?

Саудискиот престолонаследник Мохамед бин Салман  повеќе не може да се повикува на младоста или на неискуството, тоа време помина, наведува главниот уредник на порталот „Middle East Eye“ (МЕЕ), Дејвид Хартс, во својот авторски текст.

„Тоа што го гледате, го добивате. Погрешните одлуки, грешките и војните што се поврзуваат со него како наследник на престолот, ќе продолжат само што тој сега ќе биде крал. Комплетниот репертоар на неговата државност се виде за време на сложениот телефонски разговор што го имаше со рускиот претседател Владимир Путин пред состанокот на ОПЕК, кој заврши со опасна војна за цената меѓу Саудиска Арабија и Русија“, продолжува авторот.

Путин и Ердоган

Тој посочува дека Бил Салман сега може сам да види колку грешка направил со тој повик затоа што „цените пропаднаа, магацините ќе се испразнат брзо“, а нафтените компании се соочуваат со реални можности да ги затворат изворите.

„Секторот за нафта и гас сочинува до 50 проценти од БДП на кралството и 70 проценти од нејзината заработка. Сега тоа го нема “, истакнува Хартс и додава:

„Како што ви кажал секој што зборувал со Путин, можете да преговарате колку што сакате со рускиот претседател. Можете дури да бидете на спротивните страни на двете регионални војни (Сирија, Либија) и повторно да имате работен однос, како што има и турскиот претседател Реџеп Таип Ердоган. Но, она што не смеете да го направите е да го ставите Путин во аголот. Ова е токму она што го направи Саудискиот престолонаследник, кога му даде ултиматуми на Путин. Путин, исто така, го крена гласот, затоа што знае дека руската состојба на плаќање е во подобра состојба за играње покер од Саудијците “.

Херст продолжува дека Бин Салман сега разбрал дека има „слаби карти“, но и дека треба да биде фер и да каже дека тој побарал совети од некој „што е исто арогантен и непромислен“, како и тој самиот.

Финансиски пад

Со барел нафта под 20 американски долари, Бин Салман ќе открие што ќе се случи кога на светот нема да у биде потребна неговата нафта, пишува уредникот на МЕЕ и вели дека во минатото, стандардниот одговор бил зачудувачки поглед – но тоа не е повеќе точно бидејќи сега е реална перспектива дека Саудиска Арабија станува задолжена земја.

„Финансискиот колапс на Саудиска Арабија трае веќе некое време. Кога неговиот татко Салман стана крал на 23 јануари 2015 година, девизните резерви изнесуваа 732 милијарди долари. Минатиот декември тие паднаа на 499 милијарди американски долари, што е четиригодишна загуба од 233 милијарди долари, според монетарниот одбор на Саудиска Арабија (САМА). БДП по глава на жител исто така падна од 25.223 американски долари во 2012 година на 23.338 во 2018 година, според Светската банка … ММФ предвидува нето долг од 19 проценти од БДП оваа година и 27 проценти од следната година, додека поради коронавирусот и кризата со нафтата, задолжувањата би можеле да се зголемат до 50 проценти до 2022 година“.

Херст посочува дека многу проекти привлекуваат пари од саудиските резерви, а потсетува на војната во Јемен, пучот во Египет, интервенциите околу арапскиот свет, огромните нарачки за американско оружје, „проектите од суета како футуристичкиот град Неом и да не спомнуваме за трите јахти. слики и палати “.

Џуџе во однос на соседите

Главниот и одговорен уредник на МЕЕ посочува дека еден од показателите за лошата инвестиција е падот на релативната вредност на државните фондови, така што „големиот брат Саудиска Арабија сега е џуџе во однос на помалите соседи на Заливот“.

„Државниот фонд, Фондот за јавни инвестиции (ПИЦ) сега е 11-ти во светот зад Инвестицискиот орган во Абу Даби, Кувајтскиот инвестициски фонд и Катарскиот инвестициски фонд. Кога овие средства ќе се соберат под националното знаме, тогаш ОАЕ се најнапред, пред Кувајт, Катар и дури потоа Саудиска Арабија “, пишува тој.

„Дури и пред пандемијата на коронавирус, ММФ веруваше дека плановите за зголемување на ПИФ на 1.000 милијарди американски долари не биле доволни за да ги донесат приходите потребни за одделување на Саудиска Арабија од нафтата. Тогаш ММФ напиша: „Ако Саудиска Арабија сака да го зголеми својот ПИФ од 300 милијарди на наведената сума, финансискиот поврат сам нема да биде соодветен извор на приход во пост-нафтениот свет. Производството на нафта од 10 милиони барели на ден, по цена од 65 долари за барел, претставува годишен приход од нафта од 11.000 американски долари за Саудиска Арабија“.

Земјотрес во регионот

Толку реални се шансите, како што напиша Блумберг, дека Саудиска Арабија ќе биде задолжена земја и сега е прашањето кога тоа ќе се случи, продолжува уредникот на МЕЕ.

„Значи, ММФ пресмета дека, со цените на нафтата меѓу 50 и 55 долари за барел, саудиските меѓународни резерви ќе паднат на петмесечно покривање на увозот до 2024 година. Со нафтата на нула, некогаш незамисливата криза на плаќање и напуштање на доларот сега е многу веројатна “.

И двата столба на планот на Бил Салман за модернизација и воведување реформи во неговата држава сега паѓаат, истакнува Хартс и додава дека планот на принцот „да привлече странски инвестиции со продажба на пет проценти од „Арамко“ на странски компании пропаднал и сега ПИФ, главниот орган за диверзификација на нафтената економија, исто така е во хаос “.

„Многумина во регионот со нетрпение го очекуваат падот на Бин Салман. Тој едноставно им нанесе многу штета на многумина, особено во Египет. После нафтата, тој ќе ја изгуби својата моќ на олигарх кој може да потроши милијарди фунти во минута без да трепне “.

„Но, падот на саудиската економија, која со децении беше движечка сила на економијата во регионот, брзо ќе почувствува во Египет, Судан, Јордан, Либан, Сирија, Тунис – земји кои испратија милиони работници и професионалци во кралството и чии економии растат во зависност од нивната заработка. Тоа е слика што никој нема да ја поздрави со радост “.

Поврзани вести

Светска банка прогнозира раст на БДП во земјава од 3,6 отсто годинава и 3,5 во 2022

Влатко Зорба

Од државната платежната картичка нема да може да се подигнува готовина

Голем број компании се интересираат за учество на проектот за изградба на првите две фази од пругата кон Бугарија

Влатко Зорба